Burgers Zoo: Nieuwe LED verlichting onderdeel van focus op duurzaamheid

  • Project : Vervanging verlichting Burgers’ Ocean
  • Doel : Focus op duurzaamheid vergroten
  • Toepassing : Plaatsing van serie 05 LED buizen
  • CO2                                   -/-     3.367 kg/jaar
  • Energiekosten                 -/-        580 €/jaar

Duurzaam ondernemen is een belangrijk item binnen Burgers’ Zoo en op allerlei manieren wordt daar invulling aan gegeven. Onlangs heeft Burger’s Zoo LED verlichting aangeschaft van de firma Triple-A LED Benelux, een Duitse organisatie die zich bezig houdt met de ontwikkeling, productie en verkoop van LED verlichtingsbronnen volgens de nieuwste technologieën. De nieuwe LED verlichting is een onderdeel van de focus op duurzaamheid.

Burgers’ Zoo kent een kleurrijke geschiedenis die het dierenpark heeft gevormd, zoals u het vandaag de dag in de bosrijke omgeving ten noorden van Arnhem aantreft. Al sinds de oprichting in 1913 baart het dierenpark opzien door zijn gedurfde vernieuwingen, natuurlijk vormgegeven dierverblijven en de creatie van beleving bij de bezoekers.

Burgers’ Zoo houdt zijn dieren niet alleen om bezoekers een leuk dagje uit te geven. ‘Wij willen ook dat gasten er iets van leren en ze iets meegeven ten aanzien van de natuur en duurzaamheid’, zegt ir. Max Janse, hoofd van Burgers Ocean. ‘Dan moeten we natuurlijk zelf de goede voorbeelden geven’. In dat kader heeft de heer Janse samen met Manager Maintenance ir. Frank Simon gekozen voor het vervangen van de klassieke TL lampen in de technische ruimtes van de Ocean voor LED buizen van Triple-A LED Benelux.

Op diverse fronten draagt de dierentuin als Green Key accommodatie bij en geeft invulling aan het begrip duurzaam ondernemen en is sinds 2004 de trotse bezitter van de gouden gradatie van The Green Key, omdat Burgers’ Zoo ook aan maar liefst 32 optionele normen voldoet.

Ook binnen Burgers’ Ocean blijven we kijken hoe we goedkoper kunnen opereren. Als we met minder stroom evenveel lichtopbrengst kunnen genereren, dan is dat voor iedereen een win-win situatie’. Daarnaast kijkt hij ook vanuit onderhoudsperspectief naar de overgang op LED. Er hoeft straks minder vervangen te worden en dat ook dat levert een forse besparing op, gezien de hoogte waar de meeste buizen hangen. “Ons technisch management komt zo ook weer op een hoger niveau”, aldus de heer Janse.

Niek Vink, Sales Director van Triple-A LED in de Benelux, is blij met Koninklijke Burgers’ Zoo als nieuwe klant. Vroeger liep ik hier regelmatig met mijn kinderen omdat ik een abonnement had en het park in mijn achtertuin is gelegen. Om hier dan ook met LED verlichting een rol te kunnen spelen en bij te kunnen dragen is erg leuk.

Voor de heer Janse was LED niet een alledaags product en het feit dat we het samen hebben kunnen uitproberen sprak hem erg aan in Triple-A LED. Daarnaast zijn het kwalitatief hoge niveau en de hoge lumen/Watt verhouding van 155 andere doorslaggevende aspecten geweest om voor Triple-A LED te kiezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *